Stres a problem otyłości

Specjaliści zgodnie twierdzą, że winny otyłości jest nasz mózg – to on bowiem steruje całym mechanizmem – jeżeli wyśle sygnał, że brakuje nam energii, wzrasta apetyt i odczuwamy potrzebę jedzenia. Kiedy zaspokoimy potrzeby energetyczne naszego organizmu, mózg wysyła sygnał sytości. A co się dzieje z naszym mózgiem, kiedy znajdujemy się w sytuacji stresowej? Wówczas mózg uruchamia cały wewnętrzny układ stresowy: zwiększa się nasza zdolność reakcji, produkowane są w dużej ilości hormony stresu, poziom cukru we krwi wzrasta, nasze serce przyspiesza, jesteśmy bardziej skoncentrowani i szybciej myślimy. To wszystko wymaga dostarczenia masy energii – w sytuacji stresowej nasz mózg jest wyjątkowo „wygłodniały” i potrzebuje bardzo dużo paliwa.

U osób z zaburzeniami odżywiania zdolność mózgu do pozyskiwania energii z wewnętrznych zasobów, tj. z tkanki tłuszczowej, jest ograniczona. Mimo że ciało posiada pewne rezerwy na takie właśnie sytuacje i informuje o tym organ dowodzący, to mózg nie przyjmuje tego do wiadomości i oczekuje szybkiego dostarczenia dużej porcji jedzenia. W takim momencie osoba odczuwa wilczy apetyt i potrafi w krótkim czasie zjeść bardzo dużo, a czynność ta jest bardzo trudna do opanowania. Kompulsje to właśnie efekt mechanizmu stresowego – najczęściej mamy tu do czynienia z tzw. syndromem przewlekłego stresu, który jest skutkiem nierozładowanych emocji i napięć. Dodatkowym czynnikiem stresogennym mogą być diety typu głodówki (dlatego są niezalecane i bywają tragiczne w skutkach – efektem ich stosowania może być także bulimia czy anoreksja), które dla naszego mózgu są sygnałem „brak dostaw energetycznych”, a kończą się najczęściej objadaniem. Otyłość to choroba wynikająca z zaburzonej równowagi między homeostazą energii w mózgu a homeostazą emocjonalną – jeżeli uda nam się je zrównoważyć, waga naszego ciała będzie także w normie. Często jednak zaburzenia tego typu wymagają pomocy specjalisty – po pierwsze warto się udać na początku do endokrynologa i wykonać odpowiednie badania, które pozwolą sprawdzić poziom hormonu stresu. Pomóc może także odpowiednio dobrana terapia i nauka rozładowania napięcia. 

Inne artykuły

Słodyczomania – czy jesteś jej ofiarą?
Para na tak! Gotuj na parze – pożegnaj się z patelnią i tłuszczem
Kobieca dieta – na co zwracać uwagę?

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Dotacje na innowacje. Inwestujemy w Waszą przyszłość.