Orzechy – czy zdrowe?

Mimo tego, że mają dość dużo kalorii, nie należy z nich rezygnować, nawet będąc na diecie. Orzechy mają wiele zdrowych kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów i powinny być stałym składnikiem naszego jadłospisu, jeżeli ważne jest dla nas zdrowe odżywianie. Oczywiście – wszystko z umiarem! Ale na pewno niewielka garść orzechów każdego dnia, przyniesie nam dużo korzyści. A po jakie orzechy sięgać? Mamy bogate orzechowe menu do wyboru!

Po pierwsze – chyba najbardziej popularne – orzeszki ziemne.  W porównaniu z innymi „kolegami” mają jeszcze więcej białka, które jest przecież podstawowym składnikiem budulcowym naszego ciała. Co więcej – orzeszki ziemne mają dużo przeciwutleniaczy, dzięki którym ochraniają komórki naszego organizmu przed uszkodzeniami. Pamiętajmy tylko, by kupować orzeszki bez soli i tłuszczu – te dodatki tylko   niepotrzebnie dodają im kalorii i minimalizują dobroczynne działanie.

Po drugie – orzechy nerkowca. W nich króluje wapń i potas! Dzięki temu świetnie wpływają na nasz układ kostny, a to nie wszystko – chronią nas także przed miażdżycą, dzięki zdrowym kwasom tłuszczowym.

Po trzecie – pistacje i migdały, czyli świetny dodatek do różnych deserów i ciast. A czy wiedzieliście o tym, że jedna pistacja ma zaledwie trzy kalorie? Jeżeli zastanawiacie się jak schudnąć – jedzcie śmiało pyszne pistacje! Nie dość, że są niskokaloryczne, to stanowią bogate źródło zdrowych kwasów tłuszczowych, dzięki którym obniżają poziom cholesterolu we krwi. Dodatkowo, najnowsze badania mówią też o tym, że dzięki regularnemu spożyciu orzechów pistacji, możemy obniżyć ryzyko zachorowania na nowotwory płuc. Migdały, w przeciwieństwie do pistacji, są bardzo kaloryczne, ale na pewno warto mimo wszystko się na nie skusić od czasu do czasu – mają one zbawienny wręcz wpływ na nasz układ sercowo-naczyniowy dzięki dużej zawartości witaminy E, która chroni przed zawałami serca.

Po czwarte – orzechy laskowe i włoskie – czyli jedne z najpopularniejszych w naszej kuchni. Na pewno już się wam obiło o uszy, że „orzechy wspierają pracę mózgu” i nie jest to żaden mit! Jeżeli czeka nas trudny egzamin albo skomplikowane zadanie w pracy – przegryźmy kilka orzechów, które sprawią, że nasz umysł będzie działał wydajniej. Ponad to orzechy włoskie podnoszą poziom serotoniny w organizmie, a serotonina to nic innego jak słynny hormon szczęścia – dzięki nim poczujemy się lepiej i zredukujemy poziom stresu.

Nie zapominajmy więc o orzechach w naszej codziennej diecie – produkty tego rodzaju są niezbędne, jeżeli zależy nam na zdrowym odżywianiu.

Inne artykuły

Słodyczomania – czy jesteś jej ofiarą?
Para na tak! Gotuj na parze – pożegnaj się z patelnią i tłuszczem
Kobieca dieta – na co zwracać uwagę?

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Dotacje na innowacje. Inwestujemy w Waszą przyszłość.