Co zam­iast słodyczy?

Zdrowe odżywianie nie znaczy, że musisz na zawsze się pożegnać ze słodkościami i pysznymi deserami! Jest na to sposób – wystarczy, że te niezbyt zdrowe i wysokokaloryczne słodycze zamienisz na właściwe i dobre odpowiedniki, które są (jak się szybko przekonasz) o wiele smaczniejsze! A mają przecież całą masę innych zalet, których w batoniku z supermarketu na pewno nie znajdziesz.

Chyba każdy z nas przepada za słodyczami – ciastka, cukierki, batoniki – do kawy, herbaty, przed południem, na podwieczorek – i tak jedzenie słodyczy staje się codziennością, nieodłączną przyjemnością każdego dnia. A czy zastanowiliśmy się kiedyś, czy to naprawdę konieczne? Ta chwila przyjemności, nic poza słodkim smakiem, może nam przysporzyć problemów z wagą! To ogromna dawka cukrów prostych i kalorii – czy naprawdę warto? Tym bardziej, że możemy dość prosto zamienić niezdrowe słodycze na coś lepszego. Warto pracować nad zdrowymi nawykami i zamiast pączka wybrać np. ciastko orkiszowe – jest równie smaczne, a nie przeszkodzi nam w diecie. Zastanawiasz się, jak schudnąć na słodko – chyba masz odpowiedź!

Batoniki, czekoladki, cukierki możesz z powodzeniem zastąpić owocami pokrojonymi w plasterki – wrzuć je do miseczki i przegryzaj. W sezonie wybieraj świeże truskawki, czereśnie, wiśnie, poziomki, jagody… Niezły wybór, prawda? Poza tym możesz zawsze mieć pod ręką suszone owoce – są pyszne i sycące – można je jeść przez cały rok i przechowywać w domu bez obawy o to, że się zepsują. Do świeżych lub suszonych owoców możesz dorzucić orzechy i migdały – nie tylko przekąska stanie się bardziej odżywcza, ale także wesprze pracę Twojego mózgu i pamięć – to dzięki drogocennym składnikom. Ze świeżych owoców możesz także przygotowywać świetne koktajle – będą idealne latem – orzeźwią, dodadzą energii, a do tego – są takie smaczne!

Sklepowe ciastka, wafelki i babeczki staraj się zawsze zastępować ciastkami zbożowymi – nie mają w sobie takich „złych składników” jak inne ciasteczka, poza tym zawierają np. wspomniane wcześniej orzechy. Mają o wiele mniej kalorii, często są słodzone jedynie miodem. Czyż tak nie zdrowiej? A do wyboru mamy całą gamę zbożowych ciastek w różnych kolorach, kształtach i z różnymi dodatkami. Szybko się przekonamy, że lepiej wybrać ulubione owsiane ciastko, niż niesamowicie kalorycznego pączka.

Poza tym dobrze by było, gdybyśmy sami zabrali się za… wypieki! Nie chcemy rezygnować w ogóle z ciast – chcemy tylko, by były zdrowsze i mniej kaloryczne. Ciastkarnie niestety często oferują nam blachy ciast, do których wypieku użyto ogromnych ilości cukru, margaryny, ponadto często są wypełnione tłustymi kremami. A kiedy my sami zaczniemy działać w kuchni, to się okaże, że wystarczy odrobina cukru trzcinowego, trochę miodu – a wyrośnie nam całkiem słodkie ciasto! Na pewno o wiele zdrowsze i mające w sobie niewiele kalorii. Na początek godne polecenia jest np. ciasto marchewkowe – kto nie próbował, niech żałuje (i szybko szuka przepisu!).

Punkt kolejny w naszej liście zdrowego odżywiania na słodko to mesli i desery na bazie jogurtu naturalnego. Do tego oczywiście owoce (świeże lub suszone) i z satysfakcją możemy zastąpić niezdrowe desery z kremami, słodkie płatki czekoladowe czy miodowe. Uważajmy też na jogurty owocowe! Te kupione w sklepie mają tak naprawdę znikomą ilość owoców (sprawdźcie na opakowaniach!), za to wiele cukru i ulepszaczy smaku – zamiast nich wybierajmy jogurty naturalne i miksujmy je z owocami – palce lizać!

Inne artykuły

Słodyczomania – czy jesteś jej ofiarą?
Para na tak! Gotuj na parze – pożegnaj się z patelnią i tłuszczem
Kobieca dieta – na co zwracać uwagę?

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Dotacje na innowacje. Inwestujemy w Waszą przyszłość.